Label Cloud

BEAUTIFUL BLOGGER AWARD

Assalamulaikum w.b.t;
Salam 1Malaysia..

BEAUTIFUL BLOGGER AWARD


Rule n0.1 :
Thanks and link the person that give this award...

Saya ni baru je balik dari kampung... kat kampung ada guna brukband adik tapi hampehh... mmg slow giler.... kalau nak buka blog bleh terlena saya dibuatnya... mau tak mau cancel plan nak update blog masa 11 hari bercuti tu.. huhu... semalam balik sampai je kat umah...terus buka laptop.. online sambil2 ngemas umah... huhu...
bila buka blog... dapat msg saya ditag oleh seorang membe untuk satu giveaway..
then dapat pulak award daripada rakan cyber bola_ atau yg lebih dikenali sebagai ct hadrawati .
Thanks so much ya pren.. huhu.. saya masih berhutang sepasang sarung kusyen RE ngan ko ah.. Sabar ya pren... biasalah kalau handmade sendiri tu.. kena tunggu Q... siou dan thanks coz sudi kasi reward ini... Alhamdullilah ada jg yg menghargai bakat ini...

Rule no.2 :
State 7 thing about your self


1- Saya ni walaupun mempunyai kerjaya tetap.. tapi saya memang sukaaaa sangat pasal jahitan... kekadang membe2 sering bertanya masa bila saya menjahit?? tapi itu lah kalau suda minat kann.... saya ni pun walaupun hanya part time je menjahit tapi 90% keja kat umah adalah menjahit. tak kiralah menjahit untuk diri sendiri atau menyiapkan tempahan rakan. Namun semenjak tahun 2009.... sejak saya mula mengambil tempahan... Aduhai... memang tak menang tangan.. walaupun tempahan yang saya terima adalah terhad..... sampai baju sendiri pun tak berjahit...

2- Saya tak tau bila masa saya mula minat menjahit... tapi yang pastinya saya dulu memang tak de bakat menjahit.. tak pernah pegang mesin jahitpun.. sehinggalah saya mengenali keluarga mak angkat saya, Rosnah Said dari Bukit Mertajam. Pertama kali saya berkunjung ke umah mak angkat saya, masa tu tahun 1997, memula masuk UUM... huhu... jauh dari family,sib bek ada mak angkat. Tau dak... bila saja saya berkenalan ngan mak long (sekarang dah arwah ~ al-fatihah untuk mak long Leha).. arwah mak long memang pandai jahit. bila tengok timbunan kain baju yg dia jahit, kat situ ler bermula minat saya untuk menjahit... Masa tu kasian nengok mak long, so plan konon dalam hati nak belajar menjahit, bule juga tolong2 dia jahit. hehehe.. Lawak kann... Dan sifu pertama saya dalam bidang jahitan adalah mak long... baju 1st saya jahit adalah baju kurung pakai p kuliah... tak ingat daa yg mana satu.. ntah2 mak angkat saya dah sedekah kat umah anak yatim kot.. hehehe.. jangan marahh... pas tu saya try plak jahit baju tidur skali ngan seluaq dia.. hehehe.. Dan sehingga kini minat itu semakin mendalam... sehingga saya bertekad untuk belajar menjahit di AinKasih...

3- Masa mula2 blajar menjahit ngan arwah mak long, saya belajaq guna mesin jahit raleigh (spelling??).. yg pakai karen.. huhu.. memula memang lawak gile masa belajaq tu.. trutttttttttttt... kaki kena pandai ejas sbb guna mesin karen ni kalau tertekan lebih kat padel dia... mmg lajusss giler... hehe.. mula2 mak long suh belajar jahit kat kertas... pas tu kat kain perca2.. memula buhsan juga sbb tak reti2... hukhuk... cam nak luntur semangat tapi saya ni jenis bila dan minat sesuatu... saya tanamkan azam belajaq sampai bolehhh.... hahhhh kannn ni le hasilnya skg... bagi menajamkan skil dan penahaman, saya mula mengumpul koleksi buku jahitan dan juga majalah2 yg mengandungi fesen2 yang menarik hati saya.. Sampai sekarang banyak juga buku2 jahitan saya... hehehe... itu lah harta saya... pas tu sejak ada tenet ni... kalau ada masa free memang saya suka google pasal fesen2... dalam hati memang ada niat nak tiru fesen2 tersebut tapi tu lahh... skg ni kena siapkan tempahan rakan dulu baru boleh jahit baju sendiri... huhuhu...


4- Mesin pertama saya??? masa tu saya keja kat taiping, kat sbuah kolej swasta... saya beli mesin ni sbb nak abeskan masa terluang sbb pas abes keja mmg saya tak de mende nk buat... Saya beli mesin Singer yg ada meja tu... apa kod nye ek.. kalau tak silap 1518. Masa tu tahun 2002, mesin tu berharga RM350.00. Now mesin tu ada kat Bukit Mertajam saya sold kat mak angkat sbb masa tu saya dapat tawaran KPLI then terus posting ke Johor. Pas tu mesin ke-2 saya beli adalah mesin Singer juga tapi jenis portable model 2662, tak silap saya beli rege RM seribu lebih juga... saya bayaq guna duit sendiri tawww.. kumpul gaji ooo.. Sampai skg mesin tu masih lagi setia berbakti pada saya.. Rasanya dah beratus pasang baju, sarung kusyen, langsir dan memacam lagi yg saya jahit. Cayanggg mesin ni.. Mesin ke-3 saya beli adalah mesin singer jahit tepi, tahun 2007... mesin portable juga.. tak silap model 14N655.. saya beli ansuran daripada rakan WMC siti2802... regenya dalam RM1245 (after diskaun~ TQ kak siti).. Last year plak saya kumpulkan upah jahit saya tu dan awal tahun 2010 saya berjaya membeli sebuah mesin industri, brand singer juga.. model 3191D200A berharga RM1550.00 cash ( After diskaun)... Then skg ni saya berazam untuk mengumpul $$ lagi untuk membeli satu lagi mesin idaman saya, mesin sulam brand Epal model MC300.. huhu... harap2 boleh tertunai ler impian saya tu ek....

5- Dalam banyak2 cabang jahitan... selain daripada menjahit kain baju... saya juga suka Sulam Reben atau Ribbon Embroidery (RE), menjahit manik dan cross-stich. Walaubagaimanapun masa yang saya peruntukkan untuk semua aktiviti tu memang sangat terhad. Saya juga mempunyai koleksi buku yang banyak berkaitan dengan RE, sulam manik dan cross-stitch. Saya memang mempunyai angan2 untuk menjadi pakar dalam bidang itu selain daripada bidang jahitan... huhu... cam angan2 mat jenin laa pulak kann...


6- Sejak belajar menjahit ni saya memang jarang menempah baju terutama baju kurung. hehehe.. dah pandai jahit.. jahit ler sendiri kann.. g pun saiz saya ni memang payah kalau nak beli .. ada je yg kena outer... baju terlalu labuh lah, kain labuh lah.. baju ketat laa. huhu.. memandangkan kerjaya saya ni lebih banyak berbaju kurung maka itu ler fesen yang paling suka saya jahit. Now blaus pun saya jahit sendiri.... tak yah nak beli lagi... namun begitu blaus lama2 yg saya masih boleh pakai, saya pakai juga lah.. dan skg ni dah tau wat tudung sendiri... kekadang saya matchkan baju ngan tudung skali.. hehehe...

7. Nak tau baju orang len pertama yang saya jahit ialah baju mak kekasih saya... hehehe.. now dah jadi MIL daa pung.. memula jahit tu rasa cam takut2 juga sbb tak penah amik tempahan orang kann... tapi nak wat cemana... konon2 nak tunjuk skil... saya jahit juga lah. dan alhamdullilahhh menjadi juga... dapat pujian pulak tu... kembang semangkuk saya dibuatnya. Tahun ni saya berazam untuk menjahit sendiri baju sekolah anak saya.. hehehe.... baru sorang ... mesti la larat kann... malus le kalau anak pegi skul pakai baju beli.. muekkekeke... Sampai skg ni saya memang still belajaq lagi... dan belajaq lagi.... Harapan saya satu hari nanti... kekalu dah pencen nanti boleh la saya buka butik sendiri... hahaha...


last but not least......


rule no. 3:
Pass this award to 15 bloggers that you've discovered and think they are fantastic

saya nak pass kat sapa? huhu.. tulun bagi idea... sapa ek?? sape ek??
errmmm.... ntah2 org2 len dah lama daa dapat award ni...

macam tu bagi kat kaknab .... dan sorang lagi, mungkin dia ni dah lama dapat award ni... sbb dia lagi pro dari saya.. azima ....
pandai2 ler u all ekk...

0 comments:

 
© free template by anjunglarik