Label Cloud

Majlis Kenduri myBro~ Siri XTVT membersih

Assalamulaikum w.b.t;
Salam 1 Malaysia...

kawan2... sebagaimana yang korang tau.. last week saya balik kampung... yehaaa... sempena cuti skul dan juga majlis perkahwinan my brother ~ Rayner .. adik beradik saya yang no. 5. Tinggal 8 lagi la yang bujang kann... saya balik kampung pada 6hb Jun lepas bersamaan hari ahad. Saya tiba di KKIA lebih kurang jam 9.30malam dijemput oleh adik saya Mark. Masa tu hujan renyai2.. huhuhu.. sana pun musim hujan juga kan...

Aktiviti saya bermula pada hari Isnin, 7hb... oleh kerana kat umah tu hanya ada 3 orang perempuan , my mom, my sis dan saya sendiri.. jadi bayangkan ler cemana ropa umah saya tu didiami oleh 10 orang lelaki. Nasib baik ler skg ni ada 3 orang adik lelaki yang dok jauh skit dari family. huhuhu... Saya dan adik beradik yang ada masa tu memulakan aktiviti dengan membersihkan bilik pengantin. Ermm... serabut juga bilik tu. bertahun tak kemas... dorang yg dok bilik tu hanya sapu2 mana yg patut jer.. saya keluarkan semua isi dalam bilik tu. lupa plak nak snap pic masa bilik tu belum diusik lagi. Bila bilik tu kosong kami mulakan dengan memyapu segala kotoran, kemudian kami mop lantai bilik tersebut. Sementera menunggu lantai kering, my bro Dodon dan rakannya Maurice mengecat katil, almari dan meja solek ( recycle je katil, almari dan meja solek my sis). Dah kering lantai yg dimop, saya mop sekali lagi... huhuhu.. itu ler saya... setiap yg saya buat mesti memenuhi kehendak hati saya, sampai berkilat ler lantai bilik tu.. hehehe....

pada masa yang sama... my bro dan rakannya juga mengecat keliling umah. Pepatah "bersatu kita teguh" memang kena pada masanya.. hehe.. sebabnya semua kerja yg dilaksanakan siap sebelum senja. cuma yg tak puas hati bilik pengantin tak sempat nak cat sebab cat dah abesss.. huhuhu.. tak puas hati langsung. Then lewat petang pulak hujan turun.. iskk.. rahmat Allah kann..

Hari kedua... saya bersihkan bilik ke-2... bilik ni lagi bersepah. Penuh dengan kotak2 yang mengandungi barang2 my bro yang lain. Bilik ni pun saya kosongkan, sapu dan mop lantainya sehingga berkilat. Lama tak buat keja pembersihan cam gini, rasanya banyak juga ler lemak yang terbakar.. hahaha.. baguih le tu kan. Hampir semua keja pembersihan saya buat sendiri kerana saya kalau buat kerja memang tak suka dikacau.. Hanya beberapa keja je yg saya minta tolong adik2 yang lain.

hari ke-3 saya cuba nak bersihkan bilik my mom dan my dad... tapi ada ler pula aral yang mendatang... hehehe... so tak jadik ler nak bersihkan bilik tu.... kitaorang pegi berjalan2 kat tuaran ler pulakkkk... shopping apa2 yg patut...

hari ke-4, saya bersihkan ruang tamu... tukar sarung sofa dan langsir.. lantai tak sempat nak mop.. hanya lap mana2 yg patut jer ... hehehe...

Hari ke-5.. just relax2... buat apa yang patut... orang kampung mulai datang bantu apa2 yg perlu. tak sangka mr hubby jadi tukang anyam ketupat plak masa tu.. banyak juga dia anyam.. thank so much dear.. Love u.... Best kann... memang ramai yg datang bantu.. Itupun my mom kata ada lagi yang tak datang kerana kebetulan kat kampung ada 3 lagi kenduri.. huhu.biasalah kan masa cuti skul..

Hari ke-6... majlis berjalan...

Oke ni antara gambar sebelum dan sebelum dan selepas pembersihan...


Tingkap bilik belum dipasang langsirnya...

Tengok ler meja solek tu... cerminnya pun daa pecah2.. ganazz betul orang yg gunanya kannn...

Tengok tu... lantai nyaa.. ya ampunnn.. memang kotr gileee.... hehehe... susah tau menyapu dan mengemop lantai ni

hahh... kakak ni tengah menoskan ketupat yang baru masak.. huhu gambar senget laa plak ekk..kasi le eksesice kepala tu ekk... tau dakk.. ketupat tu dianyam oleh my mr hubby.. hehee

0 comments:

 
© free template by anjunglarik